csgo, hlae, after effects

October 21, 2019 Off By eetuk

Opettelin käyttämään csgon demoja, HLAEta ja After Effectsiä. Miksi?

Inspiraationa minulla oli enimmäkseen Clicky Crisp. Hän tekee tosi hyviä videoita CS:GOsta. Videoissa useimmiten näytetään vaikuttavia hetkiä pelistä esim. hyviä headshotteja ja tuplatappoja. Ne näytetään monesta kuvakulmasta, liikkuvalla kameralla ja saumattomilla siirtymillä. Tämä kaikki musiikin tahdissa. Clicky Crispin käyttämät efektit ovat todella näyttäviä ja hyvin toteutettuja. Pelin pelaajat sekä muut täysjärkiset varmasti näkevät kuinka paljon vaivaa kaikkiin videoiden aspekteihin on nähty. Itselläni on tavoitteena oppia tällaisten videoiden teosta mahdollisimman paljon lomani aikana ja toivottavasti saada jokin lyhyt video näyttöä varten valmiiksi.

Videota varten tarvitaan tietenkin valmiiksi pelattu matsi CS:GOsta. CS:GOssa on demo-ominaisuus joka on periaatteessa matsin täydellinen tallentaminen. Se sisältää kaiken pelissä tapahtuneen, jokaisen erän, jokaisen pelaajan kaikki liikkeet ja peliä voi jälkeenpäin katsoa mistä tahansa kuvakulmasta. Minulla on onneksi paljon omien matsien demoja tallella.

Ensiksi katsoin YouTubesta 5 minuutin videon jossa kerrottiin tosi nopeasti, kuinka päästä alkuun CS:GO “elokuvanteossa”. Peli ei normaalisti tue itse tehtyjä kameraratoja, syväterävyysefektiä tai videon tallentamista puhumattakaan lossless laadusta. Tätä varten tarvitaan Half-Life Advanced Effects (HLAE) niminen työkalu joka parantaa videotuotantomahdollisuuksia Source pelimoottoria käyttäville peleille kuten CS:GO. HLAEn käyttö on enimmäkseen komentoriville komentojen kirjoittamista. Tämä tietenkin tuntui aluksi raskaalta kun olen tottunut graafiseen käyttöliittymään joka paikassa.

Opettelin aluksi kuinka HLAElla voi tehdä omia kameraratoja katsomalla YouTube-videoita. Näinkin simppeli asia tuntui aluksi todella monimutkaiselta kun en aluksi muistanut kaikkia tarvittavia komentoja ulkoa enkä heti ymmärtänyt kaikkea. Rassasin kameroiden kanssa monta tuntia kunnes ajattelin olevani valmis voittamaan toisen haasteen: syväterävyysefekti.

Konsoli, johon komennot kirjoitetaan

Kuvassa näkyy rata, jota pitkin kamera liikkuu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Syväterävysefekti toteutetaan tekemällä HLAElla alphamappi joka on mustavalkoinen video, jossa kaukana olevat asiat ovat valkoisella ja lähellä olevat mustalla. Myöhemmin editoidessa voidaan lisätä sumennusefekti vain vaaleisiin kohtiin alphamapissa. Kyseessä on siis sama periaate kuin Photoshopin maskeissa. Tämä alphamappi mahdollistaa sumeuden sekä monen muun efektin teon.

Seuraavana oppivuorossa oli kuvan tallentaminen HLAElla. Tätäkin varten täytyi opetella liuta uusia komentoja ja asioita. HLAElla voi tehdä monta erilaista kuvattavaa “streamia”. Niitä voi ajatella kuin ne olisi eri tasoja Photoshopissa. Tein yhden jossa näkyy vain pelikenttä, yhden syvyyden alphamapille ja yhden aseille ja pelihahmoille. Kuvattaessa videota HLAE tallentaa kaikkia streameja samaan aikaan. HLAE tallentaa videot TGA sarjoina lossless laadulla.

mustavalkoinen alphamappi jonka mukaan jotkin efektit määrittyvät

Kun olen saanut kuvattua materiaalia ja tuonut tga sarjat After Effectsiin editointi voi alkaa.

Laitan valmiin videon jo tähän katsottavaksi, jotta tiedetään myöhemmin, mistä puhutaan.

 

Leikkaus

Toin klippejä After Effectsistä Premiereen Adobe Dynamic Linkillä. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että voin leikata videon valmiiksi ja lisätä efektit myöhemmin After Effectsillä. Leikkasin lyhyen videon jossa ammuin 4 vihollista peräkkäin ja voitin erän vuonna 2015.

Ampujan kuvakulmasta ammutun kuvakulmaan on tehty nopeat ja sulavat siirtymät. Monessa kohtaa, kuten esimerkiksi kolmannen ammutun kohdalla on käytetty nopeutusta rajusti. Kamera liikkuu niin nopeasti alussa että edellisestä klipistä tähän siirtyminen näyttää sulavalta. Näissä pelimaailma on pysäytetty jolloin nopeuden muuttaminen ei vaikuta esim hahmojen kaatumiseen. Näihin kohtiin laitoin musiikkiin efektin joka saa sen kuulostamaan kuin se kuuluisi seinän takaa. Kopioin myös aseen äänen ja hidastin sen auttamaan ajan hidastusefektissä. Peliäänet täytyi äänittää kokonaan erikseen koska tga sarjat eivät sisällä ääntä. Jokaisessa klipissä on myös After Effectsillä videon positiossa wiggle() ekspressio, joka saa kuvan heilumaan lisäämään immersiota ja elokuvamaisuutta.

Premiere aikajana valmiista videosta

 

Efektit

Kokeilin kaikenlaisia efektejä ja lopulta päädyin kivaan efektiyhdistelmään josta itse tykkäsin.

 

Tässä käytetyt efektit kiinnostuneille:

Käytetyt efektit ensimmäisenä mainitusta viimeiseen

Adjustment layer:

Camera Lens Blur mapattu syvyysmapin mukaan
Sumentaa taustan

Glow
Tekee hohtavan efektin kirkkaimpiin kohtiin

Vignette
Tummentaa reunoja

Curves
Muuttaa värejä hitusen omaan tyyliini.

 

Syvyysvideo “Add” blend modella:

Brightness & Contrast
Lisää vähän kirkkautta tasoon

Hue/Saturation
Värittää tason pinkiksi

 

 

Kuvakaappaus After Effectsistä

 

Ajatukseni videosta

Mielestäni tämä video on ensimmäiseksi CS:GO editiksi hyvä. Se jäi vain lyhyeksi. Näinkin lyhyen videon tekoon meni yllättävän paljon vaivaa. Ainakin 12 tuntia jatkuvaa työskentelyä. Nyt kun tiedän kuinka näitä tehdään, saman videon tekemisessä menisi minulla varmaan alle puolet tuosta ajasta. Jälkiviisauksissani olisin tehnyt paljon asioita eri tavalla. Olisi pitänyt kuvata videoita hieman pidempään jotta editoidessa olisi enemmän vapautta. En vain kehdannut koska tga sarjat ovat järkyttävän suuria. Olisi myös pitänyt ottaa enemmän kuvakulmia ja ns b-rollia tilanteesta. Efektejä voisi myös keventää ettei video näyttäisi niin överiltä, se on kuitenkin vain makuasia. Olisi pitänyt poistaa killfeedi(oikeassa ylänurkassa näkyy siis tapot) näkymästä ja tehdä killfeedi itse After Effectsillä koska efektit menevät killfeedin päälle ja sotkee sen. Ekstrakuvakulmilla olisi myös pitänyt selventää että toisella luodilla oli kyseessä tuplatappo.

 

Kerkesin myös tehdä kivan siirtymäkokeilun joka hyödyntää kameraliikettä. (laita video loopille)

Tämä työ oli erittäin monipuolista, hauskaa ja opin super paljon. Voisin ja aion tehdä lisää joskus. Olisin tehnytkin mutta aika loppui kesken.

 

Kiitoksia ja näkemiin!