Oma huone tietokoneella

Oma huone tietokoneella

February 19, 2020 Off By eetuk

17. tammikuta halusin tehdä jotain pientä Blenderillä, koska halusin oppia käyttämään sitä paremmin. Mittasin ja mallinsin ensin pöytäni ja asioita pöydälläni kuten näytön, hiiren, hiirimaton ja osittain näppäimistön. Tein kaikelle perus materiaalit. Hiiren mallinnukseen näytin netistä lataamia kuvia hiirestäni, joiden avulla pystyin siirtämään vertexit suurinpiirtein oikeisiin kohtiin. Hiiren muoto on tosi sulava ja hankala replikoida. Mielestäni lopputulos näyttää kuitenkin hyvältä, jos sitä ei katsota kovin läheltä.

Ensimmäinen tallennettu render

Sitten aloin innostumaan Blenderistä ja tein seinät, kaapit ja muita huonekaluja. Mittasin kaiken jotta saisin kokonaisuuden näyttämään mahdollisimman realistiselta.

Lattiaksi löysin hyvin lattiani näköisen tekstuurin poliigon.comista ilmaiseksi. Vaalensin tekstuuria vain hieman gamma nodella. Aikalailla kaikissa pinnoissa shaderina olen käyttänyt principled BSDFää. Näyttöjen kuvissa, hiiren rullassa sekä hiiren logossa käytin principledin emission inputtia. Näppäimistön mallinnus minulla kusi aika pahasti. Tai ainakin siltä tuntui. Osaamiseni ei riittänyt saamaan näppäimiä oikeisiin kohtiin puhumattakaan niiden printistä siinä päällä. Nyt jälkeenpäin katsottuna näppäimistön mallintaminen on tosi hankala työ jota en millään olisi voinut tehdä noin vain. Näppäimistön napit asetin array modifiereillä ja niiden alta tulee emission shaderilla sumea sateenkaarikuva, joka yrittää näyttää näppäimistöni rgb valaistukselta. Kaukaa katsottuna näppäimisö oikeastaan näyttää melko normaalilta. Ainakin minun mielestä.

ritilä

Kamalasti mallinnettu mutta visuaalisesti toimiva kaiutin

Pöydällä olevien kaiuttimien mallinnus oli myös tuskallista, kun mallinnustaitoni olivat vielä alkeelliset.

En tiennyt kuinka saada pyöreät kolot suorakulmion muotoiseen esineeseen. Rehellisesti sanottuna en muista enää, kuinka tein sen, mutta renderöity lopputulos näyttää hyvältä. Nyt viisaampana käyttäisin hyvin varmasti boolean modifieriä kuoppien tekemiseen. Kaiuttimien ritilät tein tämän tutoriaalin avulla. Leikkasin siitä sitten pyöreän osion select circle työkalulla ja väänsin sitä proportional editing modella.

Mallinsin kellon ja laitoin numeroiksi netistä lataaman kuvan. Siihen päälle tein läpinäkyvän kannen principled shaderillä täydellä transmissionilla. Kuvan kanssa tuli ongelmia. Se oli joko liian kirkas tai värikäs tms. Rassasin kauan eri värinkorjausnodeilla, kunnes se ei enää pistänyt silmään niin pahasti. Kuvan sekuntiviisarissa on jotain kuvakompression artifakteja, jonka voisi korjata varmaan Photoshopissa.

Kokeilin monia eri valaistuksia, kuten auringonvaloa ulkoa, hdrää, kattolamppuani ja pelkkiä näyttöjä. Kaikki toimi yllättävän hyvin ja pystyn muuttamaan valaistusta helposti mieleni mukaan.

Katon tein noise textuureilla, jotka liitin shaderin normal mappiin sekä pinnan displacementtiin. Olen tyytyväinen lopputulokseen.

Katon materiaali.

Sängyn päällyksen tein cloth simulaatiolla. Tyynyt tein tämän tutoriaalin avulla. Karvamattoa en osannut oikein replikoida. Tein hair particle systemin 400000 karvalla. Kokeilin eri asetuksia ja katsoin pari tutoriaalia, mutta en saanut kovin hyvää tulosta. Maton tekeminen oli ärsyttävää, koska rendered view oli niin hidas ja epäselvä, etten jaksanut renderöidä jokaisen asetuksen vaikutusta erikseen. Matto ei muutenkaan tule näkyviin monessa kuvakulmassa, joten tyydyin ei niin oikean näköiseen mattoon. Importtasin myöhemmin tekemäni pillimukin myös pöydälle.

Muuta kovin ihmeellistä mainittavaa ei kai ole. Viimeistelyjä ja pieniä muutoksia olen tehnyt aina vähän väliä viikkojen aikana. En ollenkaan odottanut tekeväni koko huonetta. Innostuin aika kovasti. Olen erittäin tyytyväinen työhön. Varsinkin, kun en ole ennen tehnyt Blenderillä mitään kovin hienoa ilman suoraa tutoriaalia.

Minulla meni ehkä 30+ tuntia tehdä huone aikalailla valmiiksi. Nyt saisin varmaan tehtyä saman paljon nopeammin.

Vertasin valmista 3d versiota oikeaan huoneeseeni ottamalla kuvan oikeasta huoneestani sitten samanlaisen kuvan Blenderissä.